Menu Zamknij

dzień edukacji narodowej

 

SCENARIUSZ NA DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ 

Tematyka związana z planem rocznym-Mali przyrodnicy 

14.10.2012r.

 

 

Temat: Bal w bajkowym lesie. 

Opracowanie: Maria Lidia Górecka

 

Teksty własne i teksty z dostępnej literatury oryginalne i przetworzone
na potrzeby scenariusza

 

 

I część- przedstawienie 

W przedstawieniu biorą udział wszyscy pracownicy przedszkola,
dzieci ze wszystkich grup są obserwatorami i wykonują zadania wynikające ze scenariusza.

 

 

II część- podziękowania i życzenia

Prezentacja wierszy w wykonaniu wybranych dzieci, 
tradycyjne 100 lat w wykonaniu wszystkich dzieci,
wręczenie prezentów- cudaczków z kasztanów, żołędzi i orzechów
 
Osoby:- wszyscy pracownicy przedszkola przebrani zgodnie z przydzieloną rolą
Krasnal Torfik-prowadzący i narrator (p.logopeda)
Kasieńka- w dalszej części żuczek(p.pomoc N-la)
Strach na wróble-następnie mrówka(p.woźna z oddz.)
Pani Jesień (p. dyrektor)
Czarny dzięcioł(p.woźny)
Mrówki (p.woźne oddz.)
Żuczki(p.pomoce n-lek)
Pszczółki(p.kucharki)
Lis i Lisica(p.fizjoterapeutki)
Puchacz i Pani Sowa(naucz. I i p. psycholog)
Sikorka(p. rewalidant)
Dwie  Panie Wiewiórki(naucz.)
Zając Szarak i Pani Zajęczyca( naucz.)
Pani Sroka(naucz.)
Troje dzieci z najstarszej grupy
 
Pomoce i dekoracje: kosz z kartonowymi liśćmi w 3 kolorach : czerwonym, żółtym, brązowym, wózek na kółkach, kotara z przypiętymi  sylwetami drzew,  przestrzenne sylwety drzew-kasztanowca, dębu, naturalne żołędzie i kasztany , kosze, nagranie z odgłosem wiatru, kotara z przypiętymi elementami związanymi z ogrodem, kosze, skrzynie z marchewkami i ziemniakami, niebieska tkanina, ławeczka, siano, worki,  nagranie z szumem wody, kotara z namalowanym domem z liśćmi-dom Jesieni, ziarenka w miseczce, stoły-ławy, pieńki, krzesełka, ławeczki
Prezenty: cudaczki z tworzywa przyrodniczego na tacach
Kilka dni przed uroczystością Krasnal Torfik odwiedził wszystkie grupy i wręczył zaproszenia na spotkanie na polanie oraz wszystkich pracowników przedszkola wręczając zaproszenia na bal w środku lasu.
 
Scena I-W tle zielona kotara
Krasnal Torfik:
Serdecznie witam i pięknie się kłaniam,
Bardzo się cieszę z naszego spotkania
Jak na skrzata mam dziś mało czasu
Bal organizuję w samym środku bajkowego lasu
I z tej to właśnie przyczyny, zapraszam was do mojej krainy.
 Nim jednak tak się stanie
Najpierw się trochę rozruszamy (zabawa ruchowa z pokazywaniem)
 
Rączki klapią: klap, klap, klap
Nóżki tupią : tap, tap, tap
Tutaj swoją główkę mam,
A na brzuszku bam, bam, bam
 
Usiądźcie wygodnie…
Ojej! Omal nie zapomniałem!?
Od Pani Jesieni kosz liści dostałem.
Słyszałem, że te liście czarodziejską moc mają,
Może się o tym, dzisiaj przekonamy.
Niech każdy sobie jeden liść wybierze.
(każda grupa otrzymuje liście w trzech kolorach-każde dziecko wybiera liść dowolnego koloru)
 
Uwaga, ważna to chwila już swoje czary zaczynam.
Najpierw te koce w latające dywany zamienić musimy
Bo na nich do bajkowego lasu polecimy.
Powtórzcie za mną magiczne słowa: czary -mary, hokus-pokus węża znak, niech się stanie właśnie tak
A teraz Czarodziejskiego proszku użyję trochę
Aby skrócić naszą drogę
Kiedy za chwilę oczy przymkniecie
Wnet w czarodziejskim znajdziecie się świecie.
 
Scena II (Kotara zielona z przypiętymi sylwetami drzew)
 
Krasnal:
O, już  przed nami las bajkowy,
To koniec naszej drogi
-bajkowy las widać, już nas gościnnie zaprasza…
(zza kotary wychodzi Kasia, która trzyma wózek, siada i płacze )
A cóż to za dziwy? Czy ja dobrze widzę?
 Na skraju lasu zapłakana Kasia?
Kasiu miła, chyba bajki pomyliłaś
 
 Kasia:
Nie skrzacie.
W mojej krainie panuje teraz zima
Wszędzie zimno, wszędzie biało,
Zwierzęta i ptaki z głodu przymierają
Nikt o nich nie pamięta, nikt nie ratuje
Nikt się ich losem nie przejmuje.
Odejdą z bajki, gdy nie znajdą już nic do jedzenia
Przybyłam tutaj, bo szukam  pomocy,
Szukam dla nich pożywienia.
 
Krasnal:
(zastanawia się-chmmm.)
Zwierzęta trzeba ratować!
Bal musi poczekać!
Tutaj tylko jesień pomóc może
Aby dotrzeć do Pani Jesieni,
 trzeba przejść trzy krainy
Ale to niebezpieczna droga
Czy jesteś Kasiu na to gotowa?
(Kasia potakuje głową)
W takim razie
Pójdą z nami i przedszkolacy,
Bo to droga daleka i nie wiadomo, co nas tam czeka.
Każdy się przydać może
Ruszajmy zatem w drogę.
 
 (Kasia  ciągnie wózek i  razem z Krasnalem idą parę kroków,
Słychać wiejący wiatr)
 
Scena III (Kraina wiatrów)
 
Krasnal:
Oto pierwsza kraina
To Kraina Wiatrów
Wiatry tutaj, nigdy wiać nie przestają.
Spróbujmy jednak użyć czarów.
Kto ma listek czerwony, niech wstanie i zdmuchnie go z dłoni
(Krasnal pokazuje czerwony liść-dzieci mające liść w takim kolorze wykonują polecenie)
 
W tym czasie zostaje rozsunięta kotara,  przed dziećmi ukazują się przestrzenne sylwety drzew: kasztanowca i dębu oraz dwa kosze.
 
Krasnal:
O! Słyszycie wiatr wiać przestaje(odgłos wiatru zostaje wyciszony)
Działają liści czary
Zanim wiatry znów zaczną wiać
Musimy szybko pozbierać żołędzie i kasztany
Hej!, starszaki prosimy o pomoc
Lecz spieszcie się nim przestaną działać  liściane czary
(dzieci zbierają do koszy osobno kasztany, osobno żołędzie, słychać odgłos wiatru, Krasnal wzywa dzieci do powrotu na miejsce)
 
Krasnal :
Weź Kasiu te kosze dla zwierząt się to przyda
Możemy iść dalej, wiatr nas już nie zatrzyma.
 
Scena IV: Kraina Stracha na wróble
(Rozsunięta kotara z elementami ogrodu, stoi postać Stracha, skrzynie z marchewką i ziemniakami)

Krasnal
:
Przed nami Kraina Groźnego Stracha,
który rękawami macha
On pilnuje ogrodu z warzywami,
 do którego zmierzamy
Nikt tu wejść nie może
Ale kołysanka uśpić go pomoże.
Kto liść żółty ma(krasnal pokazuje odpowiedni liść)                               
Niech nuci ze mną aaa…
(dzieci nucą, osoba przebrana za stracha zasypia,
wyznaczona osoba rozsypuje warzywa i ustawia kosze)
 
Krasnal mówi:
Strach usnął ale tylko na chwilę
Zatem wy Maluszki i wy kochane dzieci(oddział IV)
W tym czasie pozbierajcie  do koszy tylko pomarańczowe marchewki
Lecz spieszcie się kochani
Nim przestaną działać czary
(Strach się budzi, dzieci wracają na miejsce)
Udało się!  Możemy iść dalej! Strach nas już nie zatrzyma
 Weź Kasiu i te kosze, marchewka się przyda
 
Scena V(Kraina Bystrej Rzeki)
Rozłożona niebieska tkanina-wyznaczona osoba porusza tkaniną, słychać odgłos szumu rzeki, z boku stoi ławka-most, za tkaniną rozrzucone siano, worki )
 
Krasnal:
Przed nami ostatni etap drogi
Kraina Bystrej Rzeki
Ona strzeże dostępu do łąki i pola.
Wysoka i głęboka w rzece woda
Ani przejść, ani przepłynąć się nie da.
Most przerzucić trzeba.
Aby most ustawić i zatrzymać fale
Trzeba ponownie użyć  liścianych czarów
Kto liść ma brązowy
Niech go rzuci do wody
(krasnal pokazuje odpowiedni kolor liścia, dzieci wrzucają liście odgłos wody cichnie)
 
Krasnal mówi:
Rzeka powoli opada
Teraz wy średniaki- możecie przerzucić most nad nią.
Spokojnie przejdźcie po moście i udajcie się na łąkę
Tam pozbierajcie siano do worków.
Jednak spieszcie się ze zbieraniem,
Bo wkrótce przestaną działać czary
(gdy odgłos wody narasta, dzieci wracają na miejsce).
Rozsunięta kotara z namalowanym domkiem i liśćmi.
 
Skrzat:
Dotarliśmy, udało nam się pokonać trzy krainy.
Oto widać gospodarstwo Pani Jesieni.
Jestem ciekaw, czy jest w domu?
(Wchodzi Pani Jesień)
 
Jesień:
Witam was w mojej krainie.
O wszystkim dowiedziałam się przed chwilą.
Trudną drogę przebyliście
 
Kasia:
Pomogły nam Twoje liście
 
Jesień:
To nie liści zasługa lecz Wasza
Kto ma dobre serce
Temu żadna droga nie straszna
Popatrz Kasiu, idąc do mnie
przez te wszystkie krainy
zebrałaś wiele zwierzęcych przysmaków,
a tu masz jeszcze proso dla ptaków.
Twoja podróż dobrze się skończyła
Ale gdy wrócisz do swojej bajki
Musisz nauczyć innych dbać o zwierzęta i ptaki.
Gdy o zwierzętach myślimy,
Wtedy one nie lękają się zimy.
 
Kasia:
Powiem dorosłym, powiem i dzieciom
Bo to jest zadanie dla każdego z nas-
Dbać o zwierzęta i ptaki, jak się tylko da.
 
Skrzat:
A wy przedszkolaki musicie pamiętać,
Że tylko niektóre zwierzęta na zimę zasypiają
I tylko niektóre ptaki dolatują do ciepłych krajów.
Dla ptaków pozostających musicie mieć ziarenka
Dla zajączka i sarenki-marchewkę i siano
Rudej wiewióreczce dla uciechy
Sypnijcie pod drzewo orzechy
A i dla dzików niech też coś będzie
Sypnijcie im kasztany, żołędzie.
 
Kasia:
Dziękuję za pomoc
Muszę już wracać
Dowidzenia Pani Jesień
Dowidzenia skrzacie
Pa, przedszkolaki.
 
Skrzat:
Dobrze, że wszystko
 tak  się szczęśliwie skończyło
Szkoda tylko, że Balu nie było.
 
Jesień:
Ależ Skrzacie,
Masz przecież
Swych leśnych przyjaciół
W mig wszystko będzie gotowe.
 
 (Wchodzi Dzięcioł z młotkiem, wykonuje czynności)
Skrzat(jako narrator):
Ważne zadanie przydzielono dzięciołowi
Musiał pozbijać
Ławy i stoły.
(pojawiają się mrówki)
 
Skrzat:
O, widzę mrówki!
One zawsze pracować lubiły,
Stoły, ławy szybko rozstawiły.
(mrówki mogą same powiedzieć tekst:
My jesteśmy mrówki
Pracować lubimy.
Zaraz stoły, ławy
Szybko rozstawimy)
 
(wchodzą żuki)
Skrzat:
Już gromada żuków
Obrusy rozkłada
Liśćmi wokoło
Wszystko przyozdabia.
 Zapraszam do stołu,
Usiądźcie kochani
Bez waszej pomocy
Nic by się nie udało.
(wchodzi myszka, niesie w koszyku a następnie rozkłada
 warzywa, owoce, ziarenka słonecznika)
  
Skrzat:
O już idzie myszka
Co zapasy gromadzi
Ustawia na stołach
Smakołyki ze swej spiżarni
(wlatują pszczoły niosą tort, słoiki z miodem)
 
Skrzat:
Wtem niespodziewanie
Rój pszczółek brzęczących
Pojawił się wśród liści błyszczących
(Lub:
Jest i rój pszczółek brzęczących)
 
Przepyszne potrawy
Wcześniej przyrządziły
Swą pomysłowością
Wszystkich zaskoczyły
(pszczółki mogą mówić tekst:
Przepyszne potrawy
Zaraz przyrządzimy
Swą pomysłowością
Wszystkich zaskoczymy.
 
(na scenie pojawiają się  stopniowo zwierzęta wg kolejności wymienianej przez Skrzata gdy:)
Skrzat i Pani Jesień:
O, jak wielu gości
Zewsząd tu przybyło
Gościć Was jest nam bardzo miło.
 
Skrzat:
Lis w rudym futerku
Za małżonką kroczy
Lisica wciąż mruży swe przepiękne oczy
 
Z Puchaczem
Pani Sowa przybywa
Jest elegancka
I bardzo miła.
 
Jest także sikorka
W żółtawych swych piórkach
 
Tuż za nią kroczą dwie Panie Wiewiórki
 
I Zając Szarak
Odświętnie ubrany
Razem z Panią Zajęczycą
W bieluchnym szalu
 
I Pani Sroka
Pojawiła się na Balu
Pokazując wszystkim
Swe błyszczące korale
 
Skrzat dalej:
Witajcie goście przemili
Myślę, że chętnie wszyscy
Tu przybyli.
O tym właśnie
Marzyłem skrycie:
By wszyscy kiedyś się poznali
Usiedli przy jednym stole i porozmawiali.
 
Skrzat do dzieci:
I tu się kończą czary
Bo z pewnością
Drogie dzieci
W zwierzętach
Pracowników przedszkola rozpoznajecie.
Tak się składa,
że tak , jak Kasia zwierzętami
tak dziećmi w przedszkolu
opiekują się wszyscy tu zebrani.
 
Skrzat do gości:
A teraz niech grają fanfary
Przedszkolacy niespodziankę mają
 
(wychodzą wybrane dzieci i recytują wiersze)
Dziecko I:
Dzisiaj Nasze Panie
 I Pan Sebastian
Swoje święto mają
Więc przedszkolacy
Podziękowania i życzenia
wszystkim składają.
 
Dziecko II:
Dziękujemy za naukę i wychowanie,
Dziękujemy za porządek i kurzu ścieranie
Dziękujemy za trawy ścinanie i zabawek naprawianie
Dziękujemy za zdrowych produktów kupowanie
I za pyszne dania
 
Dziecko III:
Życzymy wszystkim
Uśmiechu na twarzy
Dużo zdrowia i radości
A przede wszystkim cierpliwości.
 
Wszystkie dzieci śpiewają tradycyjne 100 lat
Wybrane dzieci po piosence rozdają wcześniej przygotowane prezenty wykonane z tworzywa przyrodniczego.
 
Skrzat:
A teraz do wspólnego tańca i zabaw zapraszamy.
(dzieci tańczą z pracownikami, wspólne zabawy np.w Rolnika itp.)
 
 
Skip to content